Waar kunt u aan denken als u bij mij in behandeling komt?
Veel gebruikt is de gespreksmethodiek. Dit houdt in dat we tijdens gesprekken de problemen waar u tegenaan loopt, aanpakken. Dit kan vanuit verschillende invalshoeken. Er zijn meerdere methoden om tot de kern van uw klacht te komen.
Zo kan bijvoorbeeld kennis over bepaalde zaken uw blik op iets veranderen. Vaak begrijpt u de dingen beter als u meer kennis hebt over hoe dingen werken. Een voorbeeld is hersenen, als u weet hoe deze werken, begrijpt u beter waar uw klacht vandaan komt. Of hoe communicatie tussen mensen werkt. We noemen dit vergaren van nieuwe kennis ook wel psycho-educatie.
Veel communicatieve uitdagingen kunnen inzichtelijker worden als u wat meer weet over welke denkstijlen mensen kunnen hebben. Dan weet u hoe dat soms kan botsen met elkaar en waarom. Die kennis kunt u gebruiken bij het werken aan oplossingen voor dit soort problemen. Denkstijlen zijn manieren van denken die iedereen heeft. Er zijn veel verschillende manieren van denken. Dat maakt dat sommige stijlen goed met elkaar overeen komen en andere weer minder. Het kan interessant zijn om uw eigen denkstijlen te leren (her)kennen en daar uw voordeel mee te doen.
Ook kan het voorkomen dat u last hebt van vaste overtuigingen die u in de weg kunnen zitten. Middels het anders formuleren van dit soort overtuigingen, kunt u er ook een ander gevoel bij krijgen. Dit kan andere deuren openen waardoor u zich beter voelt.
Een andere therapievorm is brainspotting. Meer informatie kunt u lezen op deze website onder het kopje “brainspotting”.
Speltherapie
Voor kinderen bestaat de mogelijkheid voor speltherapie. Spelenderwijs krijgen we bij kinderen diepere laagjes boven tafel. Via spel kunnen zij zich vaak makkelijker uiten. Op deze manier kunnen dingen inzichtelijk worden middels spelen of spelletjes doen. Speltherapie is voor kinderen vaak uitnodigend door de laagdrempelige manier van contact maken.
Als een kind met moeilijkheden kampt is er vaak geen sprake van een individueel probleem. Hoe kinderen zich voelen en gedragen is sterk afhankelijk van het systeem om het kind heen. Met welke gezinssituatie heeft het kind te maken. Ook een grotere kring, familie, vrienden, school en sociale omgeving kunnen een rol spelen. Bij systeemtherapie wordt dit allemaal meegenomen. Voor uitdagingen waar kinderen mee dealen is het belangrijk dat alle betrokken personen meewerken aan de therapie.